וושט מוגדלת אדיופטי...
 
התראות
מחק הכל

וושט מוגדלת אדיופטית בכלבה (megaesophagus)

2 שרשורים
2 Users
0 Likes
394 צפיות
שרשורים: 0
אורח
(@אנונימי)
חבר חדש
הצטרף/ה: לפני שניה 1

שלום רב,
הכלבה שלי אובחנה על ידי הוטרינר שלה כבעלת וושט מורחבת אדיופטית. אפרט בקצרה על ההיסטוריה הרפואית שלה.
הכלבה, מגזע ביגל עוקרה בגיל מבוגר יחסית (בערך בגיל שנה וחצי) בגלל שלא הייתה אצלנו קודם לכן.
היא תהיה בת 11 בעוד כחצי שנה (ילידת 2010).

באפריל 2018 עברה פרוצדורה להסרת מסה מזוהמת ממנה התאוששה כראוי. בנובמבר של אותה שנה עברה ניתוח CCLR כתוצאה מקרע של רצועה צולבת שהוערך על ידי צילום ברך ואגן בידי מומחה עקב קושי לשאת משקל על LH. הכלבה עברה ביקורת בדצמבר 2018 אצל המנתח לאחר שהצליעה המשיכה גם לאחר הניתוח ולא נמצא דבר חריג לטענת הרופא המנתח.

ביוני 2020 היא הובאה לביקורת עקב דלקת אוזניים חריפה וכשבועיים של הקאות בלתי פוסקות. בשלב זה עדיין הייתה צליעה על הרגל באופן לא רציף. היא עברה שטיפה לאוזן המודלקת והומלץ על בדיקות דם לצורך חקירת ההקאות. גם בוצעה זריקת סרניה מחשד לתולעת הפארק בוושט. יש לציין שאני בתור בעלים כבר התחלתי לבצע באותם שבועיים החלפות מזון וריכוך שלו באופן עצמאי . היא הופנתה לבדיקות דם על ידי הרופא המטפל לאחר שמעבר לאוכל רטוב והחלפת מזון לא שיפרו את המצב. לא נצפו שלשולים או דם ותולעים בצואה והכלבה הייתה חיונית למעט חולשה כללית כנראה בגלל ההקאות שהלכו וגברו. חוץ מהפנייה לבדיקות הדם היא קיבלה גם אוכל רפואי.

בהמשך החודש התקבלו בדיקות דם כתקינות ונעשו שני צילומים של חלל הבטן לשלילה של חשדות שונות למיאסטניה, היפרתירואידיזם או S.LUPI. בצילומים הוושט כבר נראתה מוגדלת אבל קשה היה להגדיר את הסיבה. היא קיבלה בכל אופן דקטומקס במינון כפול עד תחילת יולי שם עבר על הצילומים שלה מומחה נוסף שקבע כי מדובר באופן חד משמעי בmegaesophagus.
בנוסף, הוצע גם חשד לאדיסון ונקבע פנאומוטוראקס כנראה משני. הוחלט לבצע אנדוסקופיה במהלכה התגלתה וושט מוגדלת לכל אורכה מלאה בחללי נוזלים ושאריות מזון. הקיבה הייתה יחסית תקינה. דופן אלסטית וחלל נקי אך לעיתים אריתמית ופילורוס חופשי. תריסריון גם הוא היה תקין. הומלץ רק בשלב זה האכלה מגבוה בכיסא ביילי. נשלחו גם בדיקות תירוקסינים לשלילת היפרתירואידיזם, קורטיזול בזאלי שהיה תקין ואצטילכולין לשלילת מיאסטניה.
תוצאות המדדים שהתקבלו ביולי 2020 היו תקינים ונשלל אדיסון, היפרתירואידיזם ומיאסטניה על בסיס קורטיזול בזאלי (היה מעט גבוה לפי הספרות אבל הוטרינר אמר שזה לא רלוונטי להמשך אבחון), תירוקסינים T3 & T4 ואצטיל כולין בהתאמה.

בבדיקת האנדוסקופיה נשללה ספירוצרקה באופן חלקי אך נאמר שזה לא קשור למופע הקליני. הוטרינר המליץ טיפול מיאסטניה בכל מקרה למרות התוצאות כי העריך שמדובר בטעות false negative. הטיפול הזה לא פעל וההקאות המשיכו ואף החריפו בתקופה האחרונה עד נכון לעכשיו. היא הוגדרה כאדיופטית והומלץ לטפל בויאגרה שנמצא כיעיל אבל לא ידוע עליו המנגנון. נכון להיום, מרץ 2021 לא ניסינו עדיין טיפול בויאגרה וההקאות ממשיכות ברמה היומיומית כמו גם רזון נראה לעין. חוץ מזה הכלבה מאוד פעילה ונראית חיונית וגם הרגל תקינה בגלל שהיא מואכלת מגבוה פעמיים ביום במשך השנה האחרונה במזון רגיל מרוכך עם מים חמים. אשמח להתייעצות לאור המצב. האם המצב הזה יכול עוד להחמיר לרעב קיצוני יותר? מה ניתן לעשות על מנת לשפר את מצבה? צפיתי גם שהכלבה שותה הרבה מאוד מים במהלך היום והקיא הוא לרוב פליטה, כלומר מכיל חתיכות מזון לא מעוכלות. יש לציין מספר זיהויים שלי- זיהיתי גוש קטן בחזה של הכלבה שנראה נפוח אבל בגודל יציב וקבוע לאורך הזמן וגם פצע בפינת הרגל שנראה כאילו לא מחלים תקופה ארוכה עד כה.
האם מומלץ לעבור לאוכל רטוב? האם יש לתת יותר האכלות ביום? האם יש להאריך או לקצר את זמן ההאכלות? אני סטודנט לתואר ראשון ולא נראה שאני יכול להקדיש לה את הטיפול הסיעודי שהיא נזקקת לו אם בכלל. האם ניתן לעשות משהו? אני קצת אובד עצות והוטרינר גם הוא כבר הגדיר אותה כאדיופטית כך שנראה שגם הוא לא יודע כיצד להמשיך את הטיפולים. האם כדי להמית במצב זה למרות שהכלבה חיונית רוב הזמן למעט אותן הקאות, רזון קיצוני ומעט חולשה כללית בעיקר בשעות הערב והשתנקויות שנראה שנפסקו?
ברצוני לקבל פשוט חוות דעת נוספת כי המצב כה מבלבל ולא ברור. אשמח לענות על שאלות נוספות בנוגע למצב הרפואי שלה ולשתף בתוצאות המדדים והבדיקות עצמן אם אצטרך כמו גם זהות הרופאים כי ייתכן שחלק מהדברים לא הוזכרו כאן באופן מלא
תודה מראש.
בר 

1 תגובה
עמיחי מורשת
שרשורים: 704
(@vet4u)
משתמש
הצטרף/ה: לפני 16 שנים

שלום בר,
לצערי עקב  קשיים לוגיסטים עונה רק עכשיו. מגהאזופגוס אידיופאטי  הוא אכן  בעייתי לטיפול. הייתי מנסה לתת ויאגרה לתקופת מה ועובר למזון איכותי נוזלי כמו עוף מרוסק בבלנדר ותוספות של פחמימות יחד איתו מרוסקות.
תארת תהליך אבחוני מושלם שעליו אין לי אף הערה או הארה. נראה שהפצעים בגפיים עשויים לנבוע מהכסא של ביילי וכן מחוסר חלבון.
מקווה שהצלחת להציל אותה. ברור שהמצב קשה מאוד.
בברכה
דר׳ עמיחי מורשת, בית החולים הוטרינרי רחובות, פתוח 24/7, 089390738 

הגב
Share: